Frågor och svar
Här finner du svaren på några av de vanligaste frågorna som vi får. Om du inte hittar svaret på just din fråga så får du gärna kontakta oss.
Om Opti
-
Jag är ny på detta, är det säkert att spara hos er?
Ingen fara, vi har alla börjat någon gång :)
Vi föreslår att du kikar runt lite på vår hemsida. Där framgår det bland annat att:
- Vi har tillstånd och är övervakade av Finansinspektionen, vilket är en trygghet för dig som kund eftersom det ställer väldigt höga krav på oss som företag.
- Dina pengar skyddas av insättningsgarantin och investerarskyddet.
- Dina pengar investeras bara i fonder som omges av den strikta europeiska fondlagstiftningen UCITS.
Själva sparandet sätter du enkelt upp på fem minuter i vår app, som folk brukar beskriva som enkel och snygg.
Vill du veta mer? Maila oss på hello@opti.se, slå oss en signal på 08-612 70 70, eller kom in på vårt kontor på Vasagatan 15 i Stockholm.
-
Vad får jag jämfört med banken?
De kunder som väljer oss brukar gilla att de får:
- Ett sparande som sköter sig självt, och är billigare än hos banken.*
- En enkel app som vi förbättrar lite grann varje dag.
- Att vi analyserar 3 000 fonder dagligen, och väljer ut de allra bästa till dig.
- Öppen och ärlig portföljförvaltning eftersom vi inte förvaltar egna fonder.
- Vi tar inte heller emot provisioner från fondbolagen vars fonder vi rekommenderar, vi betalar istället tillbaka provisionerna till dig.
* Enligt AMF var snittet för den årliga avgiften för alla aktiefonder i Sverige 1,53 % år 2022. Optis vanliga portfölj med mest aktier (Opti 9) har som jämförelse en total kostnad på cirka 0,70 %. Då inkluderas allt.
-
Vad kostar det?
Avgiften för en portfölj är ca 0,8 % per år och inkluderar då förvaltningen, kostnaderna för samtliga fonder och allt annat väsentligt.
Så, om du i snitt sparar 10 000 kronor i din Opti-portfölj under året betalar du 80 kronor i avgift.
-
Är det här verkligen något för mig?
Alla mår bra av att ha ett regelbundet sparande. Varför inte komma igång snabbt och enkelt? Vi föreslår att du börjar med att testa appen. Det kostar ingenting. Om du sedan tycker att den verkar bra kan du även testa att göra en insättning och börja spara. Först då betalar du en avgift. Kostnaden är cirka 0,8 % av din portföljs värde per år. Så, om du i snitt sparar 10 000 kronor i din Opti-portfölj under året betalar du 80 kronor i avgift. Du binder inte upp dig och du kan ta ut pengarna när du vill. Insättningar och uttag sköter du enkelt via appen.
-
Hur kommer jag igång?
Så här kommer du igång:
Ladda hem appen ”Opti – Ett bättre sparande” kostnadsfritt till din telefon
- Om du har en iPhone: Ladda ner appen ”Opti” från App Store.
- Om du har en Android: Ladda ner appen ”Opti” från Google Play.
Registrera dig som användare
Fyll i din e-post och registrera dig genom att signera med BankID. Det är gratis, väldigt säkert och ger dig inga onödiga mail.
Starta en portfölj
Vi börjar med att ställa ett antal frågor om dig. De rör din ekonomi, familjesituation och syn på risk. Baserat på hur du svarar på frågorna, rekommenderar vi sedan en portfölj som är lämplig för dig. En portfölj är en smart kombination av fonder.
Sätt in pengar
För att komma igång på riktigt behöver du sätta in pengar i din portfölj. För att kunna sätta in (och ta ut) pengar, behöver du koppla ett bankkonto till din portfölj. Baserat på hur du svarat på de tidigare frågorna föreslår vi ett lämpligt belopp att sätta in. Men du väljer själv hur mycket du vill sätta in. Och du kan när som helst ta ut pengarna om du vill.
Bra jobbat! Nu är du igång.
Nu investeras dina pengar. Första gången du sätter in pengar tar det cirka en vecka innan pengarna är investerade i din portfölj och syns för dig i appen. Vid alla efterföljande insättningar och vid månadssparande, tar det cirka fyra till sex vardagar.
Undrar du över något?
Börja med att läsa våra vanligaste frågor och svar. Sedan får du gärna maila eller ringa oss på 08-612 70 70. Eller kom in på vårt kontor på Vasagatan i Stockholm, så visar vi hur du gör :)
-
Jag vill ha hjälp!
Vi hjälper dig gärna! Maila oss på feedback@opti.se, slå oss en signal på 08-612 70 70, eller kom in på vårt kontor på Vasagatan 15 i Stockholm.
-
Jag vill ha rådgivning över telefon!
Vi har telefonnummer 08-612 70 70. Vi hjälper dig gärna med frågor kring oss, appen och sparande i allmänhet, men vad gäller rådgivning och rekommendationer sker det via appen. Anledningen är att investeringsrådgivning är en strängt reglerad verksamhet som kräver noggrann dokumentation, omfattande insamling av information med mera. Och vi har helt enkelt automatiserat allt sådant. Det är en anledning till att vi har så låga avgifter.
-
Vad har ni haft för historisk avkastning?
Den historiska avkastningen för de portföljer av fonder vi rekommenderar hittar du på vår hemsida.
-
Vad innebär det att ni ”betalar tillbaka provisionerna” till mig?
Det som händer när du investerar i en fond i Sverige är att ungefär hälften av fondavgiften du betalar till fondbolaget för förvaltningen av fonden, går till den som gjort det möjligt för dig att äga fonden (”distributören”), i form av en ”säljprovision”. Den kallas även distributionskostnad, tredjepartsersättning eller kort och gott ”kickback”. Vi för vidare alla de säljprovisioner vi får från fondbolagen till dig och våra andra kunder. Det tycker vi är viktigt. Det innebär nämligen att vi inte har några ekonomiska motiv att peka på fonder som ger en stor säljprovision. Vi är helt fria att peka på de fonder som vi anser är bäst för dig och våra andra kunder (däribland vi själva, eftersom vi som grundat företaget också är kunder).
Det är inte så många som vet att fondbranschen fungerar på det här sättet. Därför kan tjänster som portföljförvaltning, som vi tillhandahåller, vara svårt att skilja från andra tjänster där bankerna eller de finansiella rådgivarna behåller provisionen.
-
Vad händer med mina pengar om ni går i konkurs?
De påverkas inte.
Anledningen är att vi aldrig tar emot dina pengar. Dina pengar investeras i en smart kombination av fonder, som du äger. De finns aldrig på något av våra bankkonton och därför kan vi aldrig använda dem till att betala våra skulder, om vi mot förmodan skulle gå i konkurs.
-
Skyddas mitt sparande av insättningsgarantin?
Ja.
Insättningsgarantin är en försäkring för dig från staten, om banken där dina pengar finns mot förmodan skulle gå i konkurs. I normalfallet täcker insättningsgarantin upp till 1 050 000 kronor per person och bank.
Insättningsgarantin gäller pengar som ligger på ett konto. Hos oss investeras dina pengar dock i en smart kombination av fonder. Det innebär att du nästan aldrig har pengarna liggande på ett konto. Bara i samband med att du gör en insättning eller ett uttag i appen. Och under den korta tiden finns de hos Danske Bank. Om Danske Bank, mot förmodan, går i konkurs under den korta tiden, gäller den danska insättningsgarantin. Den fungerar likadant som den svenska, eftersom reglerna för insättningsgarantin ser likadana ut i hela EU.
Läs gärna mer om hur det fungerar hos oss i blogginlägget, som vår jurist Daniel har skrivit.
Insättningsgarantin sköts av Riksgälden. Läs gärna mer om den på deras hemsida.
-
Skyddas mitt sparande av investerarskyddet?
Ja.
Investerarskyddet är en försäkring för dig, från svenska staten, om banken eller värdepappersbolaget, som förvarar dina värdepapper mot förmodan går i konkurs och har agerat brottsligt.
Den gäller värdepapper, inte pengar på konto, som insättningsgarantin. Investerarskyddet täcker upp till 250 000 kronor. Och för att det ska gälla krävs det alltså att två ovanliga saker händer: en konkurs och ett brott. Investerarskyddet sköts av Riksgälden, precis som insättningsgarantin. Läs gärna mer om den på deras hemsida.
Vi känner bara till ett tidigare tillfälle där investerarskyddet faktiskt trätt in, så det är väldigt ovanligt. Men det är en extra trygghet för dig att det gäller.
Läs gärna mer om hur det fungerar hos oss i blogginlägget, som vår jurist Daniel har skrivit.
-
Hur gammal måste jag vara för att bli kund?
Du måste vara 18 år gammal. Men, du kan dela/ge insyn i portföljen till någon som är yngre än 18 år (och har BankID). Till exempel ett barn.
-
Jag bor utomlands och vill bli kund!
Vad kul att du vill bli kund. Om du uppfyller följande krav*, är det inget problem:
✅ Boende i Sverige
✅ Svenskt personnummer (för att kunna använda BankID)
✅ Transaktionskonto i en svensk bank
✅ Skatteskyldig endast i Sverige
Om du vet att du uppfyller alla kraven på att bli kund ovan, kan du eventuellt behöva byta land på Apple store (iPhone), eller Google play (Android) till Sverige, för att kunna ladda ner appen.
Så här gör du på din iPhone: https://support.apple.com/sv-se/118283
* Vi är verkligen ledsna om det uppfattas som att vi är överdrivet stränga med alla dessa krav, men anledningen är de stränga myndighetskrav vi har på oss kring kontroll av penningtvätt och finansiering av terrorism. Att göra de kontroller som krävs enligt lagen blir helt enkelt svårare och dyrare för oss med utlandsboende kunder. Och eftersom vi vill hålla låga avgifter till våra kunder har vi valt att ha de här begränsningarna idag.
-
Do you offer the app in English?
No. Currently, we only offer the app in a Swedish version.
-
I want to save with Opti as a foreign citizen!
We look forward to having you as a client. Please note however that we only offer the app in a Swedish version, so basic knowledge in the Swedish language is probably a requirement. Also, in order to become a client as a foreign citizen, we require the following:
✅ Swedish residency (i.e. living in Sweden)
✅ A Swedish social security number (in order to use BankID for identification purposes)
✅ An account in a Swedish bank (a transaction account)
✅ Tax liable in Sweden only
Our sincere apologies if we come off as overly strict with all these requirements, but the reason for them is the strict law regarding Anti money laundering.
Om sparande i allmänhet
-
Vad är en portfölj?
En portfölj är en samling värdepapper. I din Opti-portfölj äger du fonder (eller egentligen fondandelar – som är en typ av värdepapper).
-
Vad är en fond?
En fond är en portfölj av värdepapper som förvaltas av ett fondbolag, med en särskild inriktning. Fonder kategoriseras ofta efter vad de innehåller. Man brukar skilja mellan aktiefonder, räntefonder, blandfonder och övriga fonder. Aktiefonder innehåller till exempel främst aktier. I din Opti-portfölj äger du aktiefonder, räntefonder och en råvarufond.
-
Förvaltar ni fonder?
Nej, vi förvaltar inga fonder. Vi rekommenderar fonder, som andra fondbolag förvaltar.
Vi är en portföljförvaltare, vilket i praktiken betyder följande för dig:
- Vi analyserar ett mycket stort urval av fonder innan vi ger dig en rekommendation (cirka 4 000 stycken).
- Vi förvaltar inte några egna fonder.
- Vi tar inte emot säljprovisioner från något av de fondbolag vars fonder vi rekommenderar, utan betalar tillbaka dem till dig.
Vi hjälper dig även att handla fonderna och sedan förvara dem på ett investeringssparkonto (ISK).
-
Bör jag sätta in en större engångssumma eller månadsspara?
Ett allmänt tips vid ett långsiktigt sparande, är att inte ha någon brådska! Dela till exempel upp det större beloppet i ett antal mindre summor och månadsspara dem. Vad gäller månadssparande är ett vanligt datum den 25:e i varje månad.
För att sätta igång ett månadssparande hos oss gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt).
- Klicka på den portfölj du vill månadsspara i (det är möjligt att ha flera portföljer).
- Klicka på ikonen längst upp till höger (inställningar).
- Scrolla ner och klicka på ”Månadssparande”.
Där väljer du sedan belopp och det datum du vill att insättningen ska ske varje månad. Du kan när som helst ändra både belopp och datum. Till exempel om du vill pausa, eller helt avsluta ditt månadssparande.
-
Kan jag inte bara köpa en indexfond, istället för att använda er?
Det innebär att du satsar allt på ett kort och går miste om värdefull diversifiering. Det är välkänt idag att diversifiering sänker risken och kan höja den förväntade avkastningen. Att bara placera i aktier eller i en aktieindexfond innebär en, i vår mening, oacceptabelt hög risk. Som placerare i den globala aktiemarknaden fick man exempelvis negativ avkastning under hela 2000-talet. Det vill säga efter tio år hade man mindre pengar än när man startade. Som portföljförvaltare känner vi ett ansvar att hjälpa dig och andra kunder att balansera den här typen av risker. Särskilt när aktiemarknaderna stigit mycket.
-
Börsen faller! Ska jag sälja allt?
Det känns ofta fel att spara pengar när börsen faller, men faktum är att man då brukar kunna köpa fonder och aktier till betydligt bättre kurser, än innan nedgången började. Och när börsen sedan stiger igen (som den alltid gjort historiskt efter att den fallit) och det känns bra igen brukar man ångra att man inte passade på och sparade mer, precis när det kändes som sämst :)
Den här typen av känslor är svåra att kombinera med smart investerande för oss människor.
Det är en bidragande orsak till att vi automatiserat mycket av vår kapitalförvaltning. Bland annat rebalanseringen av din portfölj, som sker varje kvartal.
När du fick din rekommendation utgick vi från vilken risknivå, det vill säga vilken typ av temporära nedgångar i din portfölj som du och din ekonomi klarar av. Det betyder att om du följt rekommendationen har du en portfölj som passar dig. Att den faller i värde ibland under resans gång och då till exempel i samband med att Stockholmsbörsen faller, är helt normalt. Det är helt enkelt priset du får betala för att den ska växa på sikt.
Att försöka tajma börsens kortsiktiga rörelser genom att sätta in och ta ut pengar från portföljen, i samband med uppgångar och nedgångar är mycket svårt. Vi vet faktiskt inte någon som gjort det framgångsrikt upprepade gånger i historien.
Så, de bästa tipsen vi kan ge dig är:
- Spara regelbundet, så att du köper både vid nedgångar och uppgångar och
- Ha inte alla dina pengar i din Opti-portfölj. Pengar du behöver snart, bör du alltid ha på ett bankkonto.
Hoppas det hjälper dig i dina tankar!
Bara hör av dig om du har några fler funderingar. Ring (08-612 70 70), maila oss, eller kom förbi vårt kontor på Vasagatan 15 i Stockholm.
PS. Det är även viktigt att du vet att du genom din Opti-portfölj äger fonder som placerar på många fler marknader än bara aktiemarknaderna runt om i världen. Det gör till exempel att din portfölj oftast faller mindre än Stockholmsbörsen, när den väl faller. Dina amerikanska statsobligationer som du äger genom dina utländska räntefonder stiger till exempel ofta i värde när Stockholmsbörsen faller mycket. Det är välkänt idag att den här typen av mycket bred diversifiering, som vi använder i vår kapitalförvaltning, sänker risken samtidigt som den till och med kan höja den förväntade tillväxten i din portfölj. DS
Så sköts din Opti-portfölj
-
Hur investerar ni mina pengar?
Dina pengar investeras i en smart kombination av fonder som du äger till en låg kostnad på ett investeringssparkonto (ISK).
För att se exakt vad din portfölj innehåller gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt)
- Klicka på din portfölj (det är möjligt att ha flera portföljer)
- Scrolla ner och klicka på diagrammet under rubriken ”Portföljens innehåll”.
Där ser du din portföljs fördelning mellan breda tillgångsslag (aktier, räntor och råvaror) och du kan dessutom klicka på vart och ett av tillgångsslagen och se exakt vilka fonder du äger som placerar i just det tillgångsslaget. Som exempel placerar din fond Danske Invest Global Index i aktier som är noterade på börser i utvecklade länder, som exempelvis USA, Tyskland och Storbritannien.
I dagsläget innehåller din portfölj fonder i följande fondkategorier, som alla bedömts viktiga för att ge din portfölj rätt egenskaper.
- Aktiefond – Utvecklade marknader – Stora och medelstora bolag
- Aktiefond – Utvecklade marknader – Små bolag
- Aktiefond – Sverige
- Aktiefond – Tillväxtmarknader
- Aktiefond – Tillväxtmarknader – Små bolag
- Aktiefond – Nya tillväxtmarknader
- Räntefond – Global (valutasäkrad) – Nominella obligationer
- Räntefond – Global (valutasäkrad) – Realränteobligationer
- Räntefond – Global (valutasäkrad) – Företagsobligationer (hög ränta)
- Räntefond – Global (valutasäkrad) – Tillväxtmarknadsobligationer
- Råvarufond – Index av råvaruterminer
Du som har en portfölj med miljövänlig eller hållbar inriktning har även en extra fondkategori (samtidigt som vi utesluter vissa av ovanstående kategorier, då de inte går att investera miljövänligt/hållbart i):
- Räntefond – Global (valutasäkrad) – Gröna obligationer
-
Hur ser er förvaltningsstrategi ut?
Målet med din portfölj är att den ska växa till en jämn risk. Vår strategi består i att ta vara på tillväxten på marknaden som helhet genom att kombinera fonder som pålitligt följer sina index. Tillsammans innehåller fonderna tusentals aktier och andra värdepapper över hela världen och i många olika branscher. Det ger dig maximal riskspridning. Prisbelönt vetenskap har visat att det här är det absolut bästa sättet att skapa tillväxt till en lämplig risk. Vi optimerar löpande fonderna i portföljen, det vill säga ser till att du alltid har de mest prisvärda alternativen. Dessutom genomför vi automatisk rebalansering av din portfölj varje kvartal för att återställa riskbalansen i den, allt eftersom kurserna på marknaden stiger och faller.
-
Byter ni ut fonderna i min portfölj?
Ja, när det dyker upp bättre fonder i någon av de fondkategorier som ingår i din portfölj, gör vi det. Det kan till exempel ske om en fond sänker sin avgift, eller om kvalitén på den blir högre. Läs gärna mer om hur vi väljer fonder.
-
Vad är rebalansering?
Rebalansering innebär att vi återställer risken i din portfölj, så att den utvecklas mer stabilt. I praktiken innebär det att vi, efter varje avslutat kvartal säljer andelar i de fonder som gått bäst och köper flera andelar i de fonder som gått mindre bra i din portfölj. Det gör att proportionerna mellan fonderna, som styr risken hos din portfölj, är samma som när du fick din ursprungliga portföljrekommendation.
-
Varför rebalanserar ni min portfölj?
Vårt främsta motiv till att rebalansera är riskhantering. Det vill säga att se till att du en portfölj med rätt risk. Och inte har en portfölj med en väsentligt högre risk, än du ska ha, på grund av att de mer riskfyllda tillgångarna i portföljen stigit i värde och därmed utgör en större andel av portföljens totala värde. Det finns även viss analys som pekar på att regelbunden rebalansering, förutom att sänka risken, även kan höja den långsiktiga tillväxten. Vanguard visar exempelvis att kvartalsvis rebalansering (det vill säga frekvensen vi använder) överpresterar en portfölj med en allokering som tillåts driva iväg utan justering, både i termer av högre tillväxt och lägre risk (volatilitet).
-
Vad har ni för investeringsfilosofi?
I grunden för vår förvaltningsstrategi finns en övertygelse om tre saker:
- Marknaderna stiger på lång sikt.
- Att äga flera marknader i en portfölj, kan öka tillväxten och väldigt säkert sänka risken.
- Passiv förvaltning överträffar aktiv förvaltning (pga lägre aktivitet och avgifter).
De här tankegångarna bygger på välkänd forskning under de senaste 70 åren och har styrt våra vägval vid placeringen av dina pengar.
För att vara säkra på att teorierna beskriver verkligheten och är sanna testar vi dem regelbundet på ny data.
-
Slår ni index?
Vi försöker inte slå ett index. Och tar inte betalt för det heller. Vårt mål är istället att följa index så bra som möjligt. Men det är viktigt att klargöra att index för oss är ett mycket bredare begrepp än bara Stockholmsbörsen, som bara utgör en bråkdel av världens marknader. Våra portföljers index utgörs av i princip alla de marknader som går att investera i världen.
-
Varför väljer ni inte alltid de billigaste indexfonderna till era portföljer? Vissa är ju gratis!
Utan att peka på någon enskild fond kan det bland annat röra sig om att:
Det finns bättre index än just det som indexfonden är byggd för att följa
Den teknik fonden använder för att följa indexet är förknippad med dolda risker och
Det kan finnas brister i något av de hygienkrav som vi ställer på fonder i allmänhet, exempelvis deras legal struktur och/eller fondstorlek
Läs gärna mer om vår automatiserade process för fondval på vår hemsida.
-
Utvecklingen i kronor jämfört med procent stämmer inte!
Din värdeutveckling i kronor anger mycket pengar du tjänat, jämfört med hur mycket du har satt in. Din (orealiserade) vinst, eller förlust med andra ord.
Din värdeutveckling i procent anger istället hur din portfölj av fonder utvecklats. Den påverkas inte av hur mycket pengar du har satt in. På fackspråk kallas procentsiffran ”tidsviktad avkastning”. Den kan du använda för att jämföra portföljens utveckling med andra sparformer och index. Många av våra kunder har bett oss att visa just den siffran i appen, så därför gör vi det :)
Här kommer ett exempel som beskriver när den siffran kan ge en bra bild av din portföljs utveckling:
Låt säga att du sätter in 1 000 kr och att fonderna i din portfölj sedan stiger +10 % i värde under månaden så att din portfölj är värd 1 100 kr i slutet av månaden. Då väljer du att sätta in ytterligare 1 000 kr. Portföljen är då värd 2 100 kr. Månaden efter faller fonderna i din portfölj med −5 % i värde. I slutet av den andra månaden är din portfölj då värd 1 995 kr.
Ett enkelt sätt att beräkna din värdeutveckling i procent är att ta värdet för portföljen (1 995 kr) och jämföra det med dina totala insättningar (2 000 kr). Då är utvecklingen:
(1 995 kr / 2 000 kr) − 1 = −0,25 %
Ett annat mer tekniskt (och rätt) sätt att beräkna din värdeutveckling i procent är att räkna bort effekten av insättningen. Då är utvecklingen:
[ (1 + (10 %) * (1 + (−5 %) ] − 1 = +4,5 %
Så, då är frågan: Vilken procentsiffra ger rätt bild av vilken vinst eller förlust du gjort på pengarna du satt in? −0,25 % eller +4,5 %? I vår mening är det +4,5 %, eftersom det speglar hur din portfölj, som vi rekommenderat till dig, utvecklades under tiden du ägde den. Det är även det sättet att räkna som är standard i branschen…
Vi överväger att börja visa en till procentsiffra i appen, mer specifikt din värdeutveckling i kronor jämfört med dina insättningar. Det kallas ”enkel avkastning” på fackspråk. Men hittills har vi resonerat att två procentsiffror i appen helt enkelt blir för rörigt!
Vad tycker du? Hör av dig och berätta!
-
Kan jag komma åt min Opti-portfölj via er hemsida?
Vad kul att du är intresserad av att använda Opti via vår hemsida. Du loggar enkelt in via menyn högst upp till höger eller genom att surfa in på opti.app. Precis som i appen loggar du enkelt in med Mobilt BankID. Det går sedan att följa sitt sparande, göra insättningar, starta nya portföljer och mycket mer.
Sparande för företag kommer du än så länge bara åt via appen.
-
Ska man ha en eller flera portföljer?
Det finns inga negativa konsekvenser med att ha flera portföljer, istället för en. Din totala avgift/skatt blir densamma. Och vi tar inget extra betalt för att du öppnar flera portföljer.
Vi brukar dock i allmänhet tipsa om att ha en portfölj. Anledningen är att det är lättöverskådligt och att en portfölj med hela summan i. Och att det i praktiken är samma sak som att ha flera mindre portföljer som man delar upp hela summan mellan (förutsatt att den stora portföljen har ”snittrisken” hos de mindre).
Exempel: 1 000 kr placerat i Opti 6 är samma sak som 500 kr placerat i Opti 9 + 500 kr placerat i Opti 3. Den stora portföljen (Opti 6) med hela summan i påverkar din totala ekonomi på samma sätt, som om du delar upp summan mellan de mindre portföljerna (Opti 9 + Opti 3).
En anledning till att skapa flera portföljer kan vara att man har väldigt specifika (tidsbundna) mål för olika sparanden, t.ex. pension, barnspar, m.m. Sedan kan det såklart vara så att man vill ha flera portföljer för att det ger en bättre översikt hur pengarna sparas, dvs det förenklar livet. Och då tycker vi att man ska göra på det sättet :)
-
Hjälp! Min portfölj faller i värde. Ska jag ta ut pengarna?
Vi förstår din oro, men när du fick din rekommendation utgick vi från vilken risknivå, det vill säga vilken typ av temporära nedgångar i din portfölj som du och din ekonomi klarar av. Det betyder att om du följt rekommendationen har du en portfölj som passar dig. Att den faller i värde ibland under resans gång, till exempel i samband med att Stockholmsbörsen faller, är helt normalt. Det är helt enkelt priset du får betala för att den ska växa på sikt.
Att försöka tajma den här typen av upp- och nedgångar, genom exempelvis uttag och insättningar från bankkontot är mycket svårt. Vi vet faktiskt inte någon som gjort det framgångsrikt upprepade gånger i historien.
De bästa tipsen vi kan ge dig är att spara regelbundet, så att du köper både ”dippar” och ”toppar” och att inte ha alla dina pengar i din Opti-portfölj. Och pengar du behöver snart, bör du alltid ha på ett bankkonto.
Bara hör av dig om du har några fler funderingar. Ring, maila oss, eller kom förbi vårt kontor på Vasagatan 15 i Stockholm.
-
Vad händer om jag sätter in pengar och portföljens värde sjunker? Skyddas jag av insättningsgarantin?
Om finansmarknaderna ute i världen faller – vilket du ska räkna med att de kan göra ibland – kommer värdet på dina fonder i din Opti-portfölj också att sjunka. Du blir inte av med några pengar. Värdet sjunker temporärt. På lång sikt återhämtar sig dock alltid marknaderna och värdet på dina fonder stiger igen. Det viktiga vid ett värdefall är att vara uthållig och behärska sig, så att man inte gör ett uttag (och därmed säljer fonderna) precis innan marknaderna börjar stiga igen. Vi kommer att hjälpa dig att behålla lugnet och stödja dig med information genom appen om/när det sker ett större fall på marknaderna.
Insättningsgarantin och investerarskyddet gäller om vi, eller något annat institut som är involverade i förvaltningen av dina pengar, skulle gå i konkurs. En sådan konkurs påverkar inte värdet på dina fonder i din portfölj. Läs gärna mer om hur det fungerar hos oss i det här blogginlägget, som vår jurist Daniel har skrivit.
Insättningsgarantin sköts av Riksgälden. Läs gärna mer om den på deras hemsida. Även investerarskyddet sköts av Riksgälden. Läs gärna mer om den på deras hemsida.
Kostnader, avgifter och skatter
-
Hur hög avgift betalar jag?
För att se exakt vad du betalar, gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt)
- Klicka på din portfölj (det är möjligt att ha flera portföljer)
- Scrolla ner till ”Portföljens innehåll” och tryck på knappen ”Detaljer”
- Scrolla ner och klicka på din avgift under rubriken ”Totala avgifter”
Där ser du din totala avgift och hur den fördelar sig mellan de institut som är involverade i förvaltningen av dina pengar. Det vill säga vi, fondbolagen vars fonder vi rekommenderar och vår depåbank som bland annat utför insättningar och uttag åt dig.
Vi för vidare alla fondprovisioner som vi får från fondbolagen till dig. Det är en garanti för att du ska få ärlig rådgivning, utan någon dold agenda.
-
Hur hög skatt betalar jag?
Du äger din portfölj av fonder på ett investeringssparkonto (ISK). ISK är en smart sparform som beskattas mycket lågt. Du betalar till exempel ingen skatt för de vinster du gör. Din skatt beräknas i stället som en procentsats av din portföljs värde.
Från och med 2025 är de första 150 000 kronorna på ditt ISK skattefria. På belopp som överstiger 150 000 kronor betalar du 0,888 % i skatt.
Det innebär, något förenklat, att om du sparar i snitt 200 000 kronor i din Opti-portfölj under 2025 betalar du 0 kronor i skatt för de första 150 000 kronorna. Resterande 50 000 kronor betalar du 444 kronor i skatt för. Vi sköter all skatterapportering åt dig, så allt kommer att vara ifyllt i din deklaration. Du behöver inte göra något.
2026 höjs gränsen för skattefrihet till 300 000 kronor. Då betalar du alltså bara skatt på sparande som överstiger det beloppet.
Insättningar och uttag
-
Hur mycket pengar behöver jag sätta in?
Du kan sätta in så lite som 200 kronor vid ett och samma tillfälle. Till exempel vid en engångsinsättning eller vid ett månadssparande.
Vi hade helst velat ha en krona i lägstanivå, men begränsningen ligger hos fonderna som vi rekommenderar. Fondbolagen som förvaltar dem vill helt enkelt inte ha för många mindre insättningar och uttag, eftersom det blir svårt för dem att hantera dem då.
-
Kan jag sätta in pengar, bara en gång?
Ja, för att göra en engångsinsättning gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt).
- Klicka på den portfölj du vill sätta in pengar i (det är möjligt att ha flera portföljer).
- Scrolla längst ner och klicka på ”Sätt in pengar”.
Första gången du sätter in pengar tar det ungefär en vecka innan pengarna är investerade i fonderna i din portfölj och syns för dig i appen. I samband med din första insättning behöver du nämligen koppla ett bankkonto till din portfölj, vilket tar cirka två vardagar. Sedan tar själva insättningen och fondköpen cirka fyra till sex vardagar till. Så, totalt ungefär en vecka första gången. Vid alla efterföljande insättningar, och vid månadssparande, tar det cirka fyra till sex vardagar.
-
Kan jag sätta in pengar regelbundet?
Ja, för att sätta igång ett månadssparande gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt).
- Klicka på den portfölj du vill månadsspara i (det är möjligt att ha flera portföljer).
- Klicka på ikonen längst upp till höger (inställningar).
- Scrolla ner och klicka på ”Månadssparande”.
Där väljer du sedan belopp och det datum du vill att insättningen ska ske varje månad. Du kan när som helst ändra både belopp och datum. Till exempel om du vill pausa, eller helt avsluta ditt månadssparande.
Första gången du sätter in pengar tar det ungefär en vecka innan pengarna är investerade i fonderna i din portfölj och syns för dig i appen. I samband med din första insättning behöver du nämligen koppla ett bankkonto till din portfölj, vilket tar cirka två vardagar. Sedan tar själva insättningen och fondköpen cirka fyra till sex vardagar till. Så, totalt ungefär en vecka första gången. Vid alla efterföljande insättningar, och vid månadssparande, tar det cirka fyra till sex vardagar.
-
Hur ändrar jag ett månadssparande?
För att ändra ett månadssparande gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt).
- Klicka på den portfölj du vill ändra ditt månadssparande för (det är möjligt att ha flera portföljer).
- Klicka på ikonen längst upp till höger (inställningar).
- Scrolla ner och klicka på ”Månadssparande”.
Där väljer du sedan belopp och det datum du vill att insättningen ska ske varje månad. Du kan när som helst ändra både belopp och datum. Om du till exempel vill pausa, eller helt avsluta ditt månadssparande ändrar du beloppet till ”0”.
-
Hur lång tid tar det att sätta in pengar?
Första gången du sätter in pengar tar det drygt en vecka innan pengarna är investerade i fonderna i din portfölj och syns för dig i appen, men alla gånger efteråt går det snabbare.
I samband med din första insättning behöver du nämligen koppla ett bankkonto till din portfölj, vilket tar cirka två vardagar. Sedan tar själva insättningen och fondköpen cirka fyra till sex vardagar till.
Vid alla efterföljande insättningar och vid månadssparande, tar det bara cirka fyra till sex vardagar, eftersom du slipper steget att koppla ett bankkonto.
Notera att på helger och röda dagar är banker och fondbolag stängda, så då sker inga överföringar och inga fonder köps. Insättningar som du till exempel gör på helgen påbörjas alltså den första efterföljande vardagen.
-
Hur lång tid tar det att ta ut pengar?
När du gör ett uttag tar det ungefär fyra till sex vardagar innan du har pengarna på ditt bankkonto. Du får pengarna utbetalda i omgångar. Anledningen till det är att fonderna i din portfölj tar olika lång tid att sälja – vissa går på en dag medan andra går på två dagar – och vår bank betalar ut pengarna från försäljningarna av fonderna till dig så fort den får in dem från de olika fondbolagen. På ditt kontobesked där du ser inbetalningarna som gjorts till dig står det ”MMVP MaxM”. Det är vår underleverantör, som bland annat hjälper oss med betalningar. De är inte alls involverade i appen. Notera att på helger och röda dagar är fondbolag och banker stängda, så då säljs inga fonder och inga överföringar görs. Uttag som du till exempel gör på helgen påbörjas alltså den första efterföljande vardagen.
-
Insättningar och uttag tar längre tid än jag är van vid!
Hos oss är dina pengar investerade i fonder. När du sätter in eller tar ut pengar köper eller säljer vi de fonderna, för din räkning. Vi har inga egna fonder som vi förvaltar, utan handlar bara med externa fonder. Att handla i externa fonder tar någon dag extra jämfört med att handla i en fond som man förvaltar själv som fondbolag. Det är anledningen till att insättningar och uttag tar lite längre tid än du kanske är van vid. Fördelen med att vi inte har egna fonder som vi försöker få dig att köpa är att vi istället utgår från alla de över 3 000 fonder som finns att välja på i Sverige, och väljer ut de allra bästa åt dig.
-
Jag vill flytta mina fonder till er!
Vad kul! Tack för förtroendet.
Du behöver först sälja dina fonder hos det institut du har dem hos idag, till exempel din bank. Sedan för du över dina pengarna från försäljningen av fonderna till ett bankkonto. Därefter kopplar du det bankkontot till din Opti-portfölj. Slutligen gör du en insättning till din Opti-portfölj i appen.
Det är superviktigt att bankkontot du kopplar till din portfölj är ett lönekonto, eller på banksvenska: ett ”transaktionskonto”, som du kan göra in-/utbetalningar på. Sparkonton går inte att koppla.
Notera att en försäljning av dina fonder kan få skattekonsekvenser som vi inte vet om. Det beror på hur du äger fonderna idag. Men äger du dem på ett investeringssparkonto (ISK) slipper du åtminstone skatta för eventuella reavinster du gjort hittills.
-
Det saknas pengar på mitt bankkonto!
När du gör en insättning till din Opti-portfölj via appen skickar vi instruktioner till banker och fondbolag som något förenklat säger:
”Köp de här fonderna och betala med pengarna från det här bankkontot”.
Det betyder att du behöver ha pengarna du valt att sätta in i din portfölj på ditt kopplade bankkonto. MEN! När vår bank försökte dra pengarna saknades de tyvärr på ditt bankkonto. Och det är lätt hänt!
Så, nu är vårt förslag att du sätter in pengarna på ditt kopplade bankkonto.
Då löser det sig automatiskt och du behöver inte göra någonting. Vår bank försöker nämligen dra pengarna igen under cirka två veckors tid, innan den ger upp. Så, om pengarna (rätt belopp) finns på kontot under den här tiden kommer de att dras automatiskt och sedan investeras i din portfölj.
För att se vilket bankkonto vår bank försöker dra pengarna från gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt)
- Klicka på den portfölj du vill se ditt kopplade bankkonto för (det är möjligt att ha flera portföljer)
- Klicka på ikonen längst upp till höger (inställningar)
- Scrolla ner och klicka på ”Kopplat konto”
Om du vill att pengarna ska dras från ett annat bankkonto, behöver du (tyvärr) vänta tills banken misslyckats med att dra pengarna, vilket sker om cirka två veckor (om pengarna inte finns på kontot under tiden – då dras de och investeras, se ovan!). Sedan kan du koppla ett nytt bankkonto till din portfölj. För att göra det går du bara in och ändrar bankkontot enligt ovan (det vill säga under din portfölj > inställningar > kopplat konto).
-
Går det att avbryta en insättning eller ett uttag?
Ja, man kan avbryta en order ända fram till klockan 9 varje vardag efter att man gjort en insättning eller ett uttag i appen. Sedan skickar vi iväg ordrarna till fondbolagen och betalningsinstruktionerna till bankerna. Så, gör du t.ex. ett uttag (som du vill avbryta) klockan 10 en måndag, så kan du avbryta det ända fram till klockan 9 på tisdagen efter.
För att avbryta en insättning eller uttag i din portfölj gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt).
- Klicka på den portfölj du vill avbryta order i (det är möjligt att ha flera portföljer).
- Scrolla ned till rubriken ”Händelser” och tryck på ”Se alla”
- Tryck på insättningen eller uttaget och välj ”Avbryt insättningen/uttaget”
-
Jag har råkat göra en dubbel insättning – hjälp!
Lätt hänt!
Vårt förslag är att du antingen:
- Ser till att det finns tillräckligt med pengar på ditt bankkonto för att täcka de båda insättningarna. Så, om du till exempel råkat göra två insättningar på 5 000 kronor styck, ser du till att det finns 10 000 kronor på bankkontot. Då kommer vår bank att dra pengarna och de investeras i fonderna i din portfölj. Sedan kan du, om du vill, ta ut de pengar du inte vill ha insatta/investerade längre.
eller
Inte gör någonting. Då kommer vår bank att fortsätta försöka dra pengarna för de dubbla insättningarna under cirka två veckor och sedan ge upp. Sedan kan du, om du vill, göra en ny insättning. Om pengarna för de dubbla insättningarna finns på kontot under den här tiden kommer de att dras.
Bakgrunden är att vi skickar iväg alla instruktioner till banker och fondbolag omgående, efter att du valt att göra en insättning i appen. Så, insättningar kan tyvärr bara avbrytas under en kort tid efter att de gjorts.
-
Varför kan jag inte ta ut mina pengar?
Om du redan håller på att sätta in pengar i din portfölj, eller om vi håller på att rebalansera den, när du gör uttaget, är portföljen låst under en kort tid. Anledningen är att det då sker handel i fonderna i portföljen och under den tiden är pengarna bundna. När fondhandeln är klar kan du ta ut pengarna. Det rör sig vanligtvis om några vardagar.
-
Jag vill ta ut en del av mina pengar
För att ta ut en del av pengarna i din portfölj gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt).
- Klicka på den portfölj du vill ta ut pengarna från (det är möjligt att ha flera portföljer).
- Scrolla längst ner och klicka på ”Ta ut pengar”. Sedan har du pengarna på ditt bankkonto efter cirka fyra till sex vardagar. Observera att vår bank betalar ut pengarna i omgångar, allt eftersom fonderna i din portfölj säljs. Givetvis tar vi inte ut någon extra avgift vid uttag.
-
Jag vill ta ut alla mina pengar
Tråkigt att höra att du ångrat dig. Vad var det som fick dig att ändra dig? Maila oss gärna och berätta!
För att ta ut alla pengarna i din portfölj gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt).
- Klicka på den portfölj du vill ta ut pengarna från (det är möjligt att ha flera portföljer).
- Klicka på ikonen längst upp till höger (inställningar).
- Scrolla längst ner och klicka på knappen ”Avveckla portföljen”.
Sedan har du pengarna på ditt bankkonto efter cirka fyra till sex vardagar. Observera att vår bank betalar ut pengarna i omgångar, allt eftersom fonderna i din portfölj säljs. Givetvis tar vi inte ut någon extra avgift vid uttag.
-
Köper ni alla fonderna när jag sätter in pengar?
Det beror på hur mycket du sätter in. De flesta fonder kräver en minsta insättning på 100 kronor, men några kräver 200 kr*. Så, för att vi ska kunna köpa alla fonderna gäller följande lägstanivåer, per portfölj och hållbarhetsnivå:
- Opti 1–9, Normal: 20 000 kr
- Opti 1–9, Miljövänlig: 10 000 kr
- Opti 1–9, Hållbar: 10 000 kr
Om du sätter in ett mindre belopp köper vi de fonder vi bedömt viktigast. Allt eftersom du sätter in mer pengar, och/eller din portfölj stiger i värde samt rebalanseras köper vi resten av fonderna.
* Vi hade helst velat ha en krona i lägstanivå, men fondbolagen som förvaltar fonderna vill helt enkelt inte ha för många mindre insättningar och uttag, eftersom det blir svårt för dem att hantera.
Koppla bankkonto
-
Varför behöver jag koppla ett bankkonto?
Du behöver koppla ett bankkonto till din Opti-portfölj för att kunna sätta in och ta ut pengar i portföljen. Det är viktigt att kontot är ett vanligt lönekonto, som du äger. Det är också viktigt att pengarna du väljer att sätta in, finns på bankkontot. Annars kommer inga pengar att investeras i din Opti-portfölj.
-
Hur fungerar kopplingen av bankkontot till min portfölj?
Kopplingen är i själva verket ett medgivande om autogiro från ditt bankkonto till vårt kontoförande instituts bankkonto i Danske Bank. Alla insättningar och uttag går sedan via Bankgirosystemet, som drivs av Bankgirot. Bankgirot startades redan 1959 och är en av grundstenarna i det svenska finansiella systemet. Företaget ägs gemensamt av de större svenska bankerna och övervakas av Finansinspektionen. Läs gärna mer om Bankgirot på deras hemsida.
-
Är det säkert att koppla ett bankkonto?
Ja, det är mycket säkert. Lika säkert som att betala räkningar hos banken. Du godkänner själv alla överföringar med BankID. Vi får till exempel inte dra pengar från ditt bankkonto, utan att du först godkänt det med BankID.
-
Vilka bankkonton fungerar att koppla?
Följande konton i de största bankerna i Sverige fungerar att koppla till din Opti-portfölj (eftersom de är så kallade transaktionskonton):
SEB
- Privatkonto
- Företagskonto
Handelsbanken
- Allkonto/Lönekonto
- Affärskonto
Swedbank/Sparbankerna
- Privatkonto
- Valutakonto
- Ungdomskonto
- Sparkonton
- Företagskonto
Nordea
- Personkonto
Danske Bank
- Servicekonto
- Företagskonto
SBAB
Inga konton fungerar att koppla! (SBAB har bara sparkonton, inga transaktionskonton)
Länsförsäkringar Bank
- Privatkonto
- Rörelsekonto
Landshypotek Bank
Inga konton fungerar att koppla! (Landshypotek har inga transaktionskonton)
Sparbanken Skåne
- Privatkonto
- Sparkonton
- Ungdomskonto
- Företagskonto
Skandiabanken
- Allt i ett-kontot/Lönekonto
-
Vilka konton fungerar inte att koppla?
Följande konton fungerar inte att koppla till din Opti-portfölj (eftersom de inte är så kallade transaktionskonton):
- Sparkonton*
- Investeringssparkonton (ISK)
- Kapitalförsäkringar
- Aktie- och fondkonton
- Pensionssparkonton (IPS)
- Pensionsförsäkringar
* det enda undantaget är sparkonton i Swedbank/Sparbankerna – de fungerar att koppla.
-
Hur kopplar jag mitt bankkonto till min Opti-portfölj?
Du kan koppla ditt bankkonto till din Opti-portfölj på tre olika sätt:
- Hitta bankkontot automatiskt
- Kopiera kontonumret från din banks app/hemsida och klistra in
- Skriv in kontonumret för hand
Vi rekommenderar att du först och främst försöker hitta bankkontot automatiskt. Om inte det fungerar, så försök att kopiera bankkontonumret från din banks app eller hemsida och klistra in. Då blir det automatiskt rätt. Opti-appen känner av vilken bank du har och vilket format kontonumret ska ha. Du kan alltså klistra in hela kontonumret inklusive eventuella bindestreck, mellanslag och kommatecken.
Du kan även skriva in kontonumret för hand. Då är det viktigt att både clearingnumret och kontonumret blir rätt. För dig som är kund i Swedbank eller Sparbankerna är det lite speciellt. Där är kontonumret ofta skrivet så här:
CCCC-C,XXX XXX XXX-X
Då ska du, när du skriver in kontonumret för hand i appen, skriva in fem (5) siffror i clearingnumret och inte använda några bindestreck, mellanslag eller kommatecken. Alltså, om ditt bankkontonummer är exempelvis:
8000-1,123 456 789-0
Skriv då:
Clearingnummer:
80001
Kontonummer:1234567890
-
Hur ser jag vilket bankkonto som är kopplat till min portfölj?
För att se vilket bankkonto som är kopplat till din Opti-portfölj gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt).
- Klicka på den portfölj du vill se ditt kopplade bankkonto för (det är möjligt att ha flera portföljer).
- Klicka på ikonen längst upp till höger (inställningar).
- Scrolla ner och läs under ”Kopplat konto”.
-
Kan jag byta bankkonto?
Ja, du kan byta bankkonto. Kom ihåg att kontot du byter till måste vara ett vanligt lönekonto, som du äger. För att byta bankkonto gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt).
- Klicka på den portfölj du vill se ditt kopplade bankkonto för (det är möjligt att ha flera portföljer).
- Klicka på ikonen längst upp till höger (inställningar).
- Scrolla ner och klicka på ”Kopplat konto”.
- Klicka på ”Byt konto”.
Att byta bankkonto tar vanligtvis fyra vardagar.
-
Varför tar det så lång tid att koppla ett bankkonto till min portfölj?
Alla insättningar och uttag i din portfölj går via Bankgirot. Det är ett väldigt säkert sätt att föra över pengar, men tyvärr också lite långsamt. Vi arbetar just nu på flera sätt för dig att kunna göra insättningar och uttag.
-
Hur kopplar jag bort ett bankkonto?
Så länge du använder Opti måste du ha ett bankkonto kopplat till din Opti-portfölj. Om du tagit ut alla dina pengar från din portfölj och avslutat ditt konto hos oss, kan du även ta bort kopplingen till ditt bankkonto. Det gör du via din bank.
OBS! Ta i så fall bort kopplingen via din bank först efter att alla pengarna har betalats ut till dig (annars vet inte vår bank till vilket konto den ska skicka pengarna). Har du ändå råkat göra det före pengarna har betalats ut – gå in i appen och gör en ny koppling, eller kontakta oss så löser vi det.
Så här gör du en ny koppling:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt).
- Klicka på den portfölj du vill se ditt kopplade bankkonto för (det är möjligt att ha flera portföljer).
- Klicka på ikonen längst upp till höger (inställningar).
- Scrolla ner och klicka på ”Kopplat konto”.
- Följ instruktionerna.
-
Jag har kopplat bort mitt bankkonto via min bank och nu kommer inte mina pengar
Om du har kopplat bort ditt bankkonto via din bank vet inte vår bank till vilket konto den ska skicka pengarna. Då behöver du koppla ett konto på nytt. Det gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt).
- Klicka på den portfölj du vill se ditt kopplade bankkonto för (det är möjligt att ha flera portföljer).
- Klicka på ikonen längst upp till höger (inställningar).
- Scrolla ner och klicka på ”Kopplat konto”.
- Följ instruktionerna.
-
Varför misslyckas kopplingen till mitt bankkonto?
Det misslyckas för att du försöker koppla ett bankkonto av fel typ, eller för att du angivit fel kontonummer. Så här löser du det:
Använd ett bankkonto av rätt typ
Bankkontot du kopplar till din portfölj behöver vara ett lönekonto som du äger själv.
Här ser du en lista på alla konton som fungerar att koppla.
Det är även viktigt att du är ensam ägare till bankkontot du vill koppla. Ett bankkonto som du äger tillsammans med någon annan, till exempel din partner, fungerar inte att koppla. Ett annat ord för ett sådant konto är gemensamt eller ”samägt” konto. Sådana konton fungerar inte att koppla.
Ange rätt kontonummer
Vi rekommenderar att du först och främst försöker hitta bankkontot automatiskt. Om inte det fungerar, så försök att kopiera bankkontonumret från din banks app eller hemsida och klistra in. Då blir det automatiskt rätt. Opti-appen känner av vilken bank du har och vilket format kontonumret ska ha. Du kan alltså klistra in hela kontonumret inklusive eventuella bindestreck, mellanslag och kommatecken.
Om du angivit kontonumret för hand i appen kan du behöva kontrollera att både clearingnumret och kontonumret stämmer. För dig som är kund i Swedbank eller Sparbankerna är det lite speciellt. Där är kontonumret ofta skrivet så här:
CCCC-C,XXX XXX XXX-X
Då ska du, när du skriver in kontonumret för hand i appen, skriva in fem (5) siffror i clearingnumret och inte använda några bindestreck, mellanslag eller kommatecken. Alltså, om ditt bankkontonummer är exempelvis:
8000-1,123 456 789-0
Skriv då:
Clearingnummer: 80001
Kontonummer: 1234567890
-
Hjälp! Jag har råkat skriva in fel kontonummer och vill avbryta!
Det fungerar tyvärr inte att avbryta ett pågående försök att koppla ditt bankkonto. Anledningen är att din bank och vårt kontoförande instituts bank behöver upptäcka själva att kopplingen inte fungerar. Något som tar cirka fyra vardagar för dem. När kopplingen sedan misslyckats kan du göra om den (med rätt kontonummer). Då gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt).
- Klicka på den portfölj du vill se ditt kopplade bankkonto för (det är möjligt att ha flera portföljer).
- Klicka på ikonen längst upp till höger (inställningar).
- Scrolla ner och klicka på ”Kopplat konto”.
- Följ instruktionerna.
Vi rekommenderar att du kopierar kontonumret från din banks app eller hemsida och klistrar in det i appen. Då blir det automatiskt rätt. Opti-appen känner av vilken bank du har och vilket format kontonumret ska ha. Du kan alltså klistra in hela kontonumret inklusive eventuella bindestreck, mellanslag och kommatecken.
Pension
-
Kostar det något att flytta?
Vi tar ingen avgift för att flytta din pension. Det bolag du flyttar pensionen från kan däremot göra det. För en fond- eller depåförsäkring får en flytt kosta högst cirka 730 kronor (2024), det motsvarar 0,0127 prisbasbelopp.
Traditionellt förvaltade pensioner och andra äldre varianter kan ta en högre avgift.
-
Kan alla pensioner flyttas?
Nej, alla pensioner kan tyvärr inte flyttas. De tjänstepensioner som det inte längre betalas in premier till kallas fribrev och går att flytta. Det går också fint att flytta privata pensionsförsäkringar och traditionellt förvaltade pensioner. Flyttar du en traditionellt förvaltad pension kommer den att omvandlas till en depåförsäkring i och med flytten.
Kollektivavtalade tjänstepensioner som också kallas avtalspensioner går inte att flytta till oss.
-
Hur investeras pengarna?
Pension förvaltas på samma sätt som vår andra förvaltning. Med hjälp av smart teknik och matematik kombinerar vi fonder på ett sätt som ger så bra resultat som möjligt i förhållande till risken du tar.
För ett långsiktigt sparande, som pensionen, är det i de flesta fall lämpligt med en hög risknivå. Vi kommer att ge en rekommendation anpassad utifrån din situation i samband med att du genomför en flytt av din pension.
-
Hur lång tid tar själva flytten?
Att flytta pensionen tar ungefär 1–3 månader. Tiden varierar beroende på hur flyttprocessen ser ut på det bolag du flyttar pensionen från.
Du kan följa hela flyttprocessen enkelt i appen, där du också blir meddelad när flytten är klar.
Övrigt
-
Kan man vara flera på samma portfölj?
Ja, du kan dela din portfölj med någon annan (eller några andra) så att den personen får insyn i hur portföljen går, vad den innehåller med mera. Den personen behöver då ha ett konto hos oss också.
För att dela din portfölj gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt).
- Klicka på den portfölj du vill dela (det är möjligt att ha flera portföljer).
- Klicka på ikonen längst upp till höger (inställningar).
- Scrolla ner och klicka på ”Kan se portföljen”.
Sedan fyller du informationen om den person du vill ska kunna se portföljen.
Vad gäller insättningar, uttag och vissa förändringar av portföljen är det bara du som startat den, som kan göra dem. Anledningen är att det krävs att en person ansvarar för den typen av viktiga åtgärder i portföljen.
-
Kan jag ändra risknivån i min portfölj?
Ja, du kan ändra risknivån i din Opti-portfölj om du vill. Till exempel höja risken genom att byta från en Opti 5-portfölj till en Opti 8-portfölj. En högre risknivå ger dig bättre möjligheter för tillväxt på pengarna, men gör också att värdet på din portfölj kan falla mer.
För att ändra risknivån i din Opti-portfölj gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt).
- Klicka på den portfölj du vill ändra risknivå på (det är möjligt att ha flera portföljer).
- Klicka på ikonen längst upp till höger (inställningar).
- Scrolla ner och klicka på ”Risk & möjlighet”.
Där drar du sedan reglaget till den siffra du vill. En högre siffra innebär en högre risk och högre möjlig tillväxt. Och tvärtom.
-
Kan jag spara åt mitt barn?
Ja, det kan du. Och det är omtänksamt av dig. Att spara pengar åt ett barn, som har tiden på sin sida, är ett av de bästa sätten du kan ge hen en bra trygghet i livet på.
Du startar enkelt och snabbt ett barnspar genom appen, så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt).
- Scrolla (längst) ner och klicka på ”Skapa ny portfölj”.
- När du får frågan ”Vem sparar du till?” klickar du på ”Mitt barn”.
Sedan fyller du informationen om barnets sparande. Bland annat när hen ska få pengarna.
För att starta ett barnspar åt ytterligare ett barn gör du bara om stegen ovan. Vi tar inget extra betalt för att du startar flera portföljer.
-
Hur betalar jag? Får jag en faktura från er?
Betalningen till oss, vår depåbank och fondbolagen som förvaltar fonderna i din portfölj, dras från ditt ISK. Du får inga fakturor.
Något förenklat kan man säga att vår avgift dras en gång var tredje månad, medan fondernas avgifter dras lite grand varje dag.
Exakt hur mycket du betalat i kostnader och avgifter i kronor och ören under året framgår sedan tydligt i ditt årsbesked. Det skickar vi ut i januari varje år.
Mer detaljerat fungerar det så här:
Vår avgift (för portföljförvaltning, fondhandel, optimering m.m. via appen) på 0,5 % per år tas ut kvartalsvis i efterskott med 1/4-del. Detsamma gäller vår depåbanks avgift på 0,09 % per år.
Fondernas avgifter på cirka 0,3 % per år tas ut dagligen med 1/365-del.
Värdet på din portfölj som du ser i appen är alltid efter att avgifterna dragits.
-
Vad händer med min Opti-portfölj om jag dör?
Du äger fonderna i den portfölj du startat hos oss. Så, det är din egendom. Om olyckan mot förmodan är framme och det värsta skulle hända, ingår pengarna i ditt dödsbo. Om du skrivit testamente gäller det, annars gäller vanlig arvsordning.
Det är upp till den som administrerar (”förrättar”) dödsboet att sammanställa den avlidnes tillgångar och skulder. Vanligt är att den personen (eller personerna) tittar på tidigare inkomstdeklarationer. I ditt fall skulle han/hon då upptäcka att du betalat skatt på ditt investeringssparkonto hos vår underleverantör Max Matthiessen Värdepapper AB (som administrerar depån du äger din portfölj i) och då undersöka om det fanns några tillgångar hos dem. Om planering för kvarlåtenskap är en aktuell fråga för dig rekommenderar vi att du talar med en jurist eller skatterådgivare. På så vis kan du exempelvis redan nu sammanställa dina tillgångar och skulder, vilket underlättar för de efterlevande när bouppteckningen ska göras.
-
Jag vill ta bort mitt konto!
Tråkigt att höra att du ångrat dig. Vad var det som fick dig att ändra dig? Hör gärna av dig och berätta!
Före du tar bort ditt konto, behöver du ta ut alla pengarna i din portfölj (om du har en sådan).
För att ta ut alla pengarna i din portfölj gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt).
- Klicka på den portfölj du vill ta ut pengarna från (det är möjligt att ha flera portföljer).
- Klicka på ikonen längst upp till höger (inställningar).
- Scrolla längst ner och klicka på ”Avveckla portföljen”. Sedan har du pengarna på ditt bankkonto efter cirka fyra till sex vardagar. Observera att vår bank betalar ut pengarna i omgångar, allt eftersom fonderna i din portfölj säljs.
För att ta bort ditt konto gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till höger (din profil)
- Scrolla ner och klicka på ”Mitt konto”
- Scrolla längst ner och klicka på ”Ta bort konto”
Varmt välkommen tillbaka när du vill.
-
Kan jag ladda ner appen på min dator?
Appen fungerar på alla telefoner/plattor som har iOS eller Android som operativsystem. Den fungerar inte på datorer.
-
Kan jag flytta fonder till er?
Du kan tyvärr inte flytta in fonder som du har på andra ställen till din Opti-portfölj. Det du kan göra, om du vill, är att sälja de fonderna och sätta in pengarna i din Opti-portfölj istället. Notera att det kan innebära att du behöver betala skatt för eventuella vinster du gjort på de andra fonderna.
Vi brukade erbjuda fondflyttar men det fungerade tyvärr inte bra. De institut som vi hjälpte kunderna att flytta från prioriterade flytten lågt och det tog lång tid, vilket tyvärr drabbade våra kunder i slutändan. Så, därför slutade vi med det.
-
Kan jag köpa andra fonder och aktier via er?
Nej, tyvärr kan vi inte hjälpa till med det.
Enskilda värdepapper som fonder och aktier, som du vill köpa på eget initiativ kan du göra via till exempel bankerna, som då gärna hjälper dig. Lägst kostnader för handeln får du nog hos någon av de mindre utmanarbankerna!